lördag 15 september 2012


Fototriss del 189: Himmel


(fyrtal)











33 kommentarer:

  1. Dramatiska bilder! I HDR? Sista bilden blev riktigt läcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp bild 1,2 och 4 är HDR. Tack så mycket :)

      Radera
  2. Speciella himlar, fick intryck av skogsbrand på första bilden.

    SvaraRadera
  3. Oi - så vakkert! - og litt mystisk. Liker:)

    SvaraRadera
  4. Vilka läckert redigerade himmelbilder!

    SvaraRadera
  5. Herregud vilka himmelska bilder! Eva undrade om de är HDR och det tror jag nog men hur är de gjorda? Har du en speciell kamera som fixar till det eller gör du det själv i något fotoredigeringsprogram. I vilket fall som en riktigt fin triss och tack för kommentar på min sida.
    Ha de gott!
    Tore

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket! jätte fina bilder du tagit till trissen!

    http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  7. Oj, så dramatiskt, nästan som tagna ur en saga. Mycket väl arbetat!

    SvaraRadera
  8. Härligt, dramatiska bilder! Sätter igång fantasin.

    SvaraRadera
  9. Härligt mystifierade bilder - "tagna" ur sagor!!

    SvaraRadera
  10. Härligt dramatiska bilder, jag gillar HDR-känsla. Maffigt att klicka upp förstoring av bilderna. Den första känns då mer som en målning än ett fotografi, härligt ljus och man ser varenda liten kvist, och sista bilden har en skön symmetri. Bild nr 2 är min favorit, helt fantastisk i förstoring, skriv ut den!

    Fast... hade jag vetat att du hade ordverifiering för att skria kommentar så skulle jag inte ha stannat till här. Spamfiltret i Blogger fungerar alldeles utmärkt. Nytt försök, tredje gången gillt??? Annars ger jag upp.

    SvaraRadera
  11. Vilken dramatik du har fått i dina bilder. Härlig triss med underbara färger.

    SvaraRadera
  12. Så dramatiska bilder! Wow! Jag anar en del redigering bakom effekterna men härligt är det.

    PS. Snälla, ta bort ordverifieringen! Jag har provat hittills (!) fyra gånger ... och jag är ingen robot.

    SvaraRadera
  13. Så härligt dramatiska bilder, like!

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  14. Häftig triss med spännande himlar! Riktigt bra! ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  15. Fin fotokonst, tänker jag när jag ser dina bilder av himmel.

    SvaraRadera
  16. Spännande, vackra bilder :)

    SvaraRadera
  17. Så flotte og dramatiske effekter du hadde på bildene dine

    SvaraRadera
  18. Heisann ! Jøss for noen dramatiske og flotte bilder - dette er fotokunst ! Nr to er min favoritt !

    SvaraRadera
  19. tack för din kommentar hos mig

    Du har rätt dramatiska bilder må jag säga... de får mig osökt att tänka på fantasy

    SvaraRadera
  20. Åh så snygga dramatiska bilder, älskar redigeringen!

    SvaraRadera
  21. Märkliga vackra dramatiska himlar (utom trean som är mer vanlig:))som skulle passa i en bilderbok med en lika dramatisk berättelse.

    SvaraRadera
  22. Här var det fantasieggande bilder, må jag säga! Trolska, spännande ... det gillar jag!

    SvaraRadera
  23. Riktigt snygga bilder, otroligt vackert och fantastiska. Man känner ett härligt lugn i bilderna! Mycket dramatiska bilder!

    SvaraRadera
  24. Dramatiska scener på din himmel fascinerar.

    SvaraRadera
  25. Jättehäftiga bilder! Du får in så mycket dramatik och känsla i dem, att man blir nästan förbluffad.

    SvaraRadera
  26. Mycket läckra, särskilt den sista som ser närmast olycksbådande ut :)

    SvaraRadera
  27. Mycket läckra, särskilt den sista som ser närmast olycksbådande ut :)

    SvaraRadera
  28. Läckra himlar! HDR? Välvalt - och gjort - för både tema och motiv! :)

    SvaraRadera
  29. Hahaha - sorry, *nu* såg jag Evas kommentar... och ditt svar :) Men ok, då kan jag ju fråga om du har använt Photoshops HDR-redigeringsfunktion eller gjort det med multipla exponeringar och särskild mjukvara? Det är snyggt, och passar som sagt väldigt bra i sammanhanget!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack alla för kommentarer :)
      Då ska vi se:
      -Jag använder multipla exponeringar alla bilder är tagna i RAW
      -Program för HDR jag använder är HDR Efex Pro 2 (http://www.niksoftware.com/hdrefexpro/en/index.php) detta för att skapa första "grund" bilden. (PS5 HDR funktion är sorgligt dålig). Sedan är det dax för det jag älskar mest: PS5 och redigera få fram känslan söka bilden "själ" Ändra små pixlar eller stora ytor, intressanta filter och 101+ lager allt för att få fram "den" känslan som jag vill förmedla. En bild kan ta allt från 1timme till flera dagar av skapande och pillande :)

      Andra saker som jag använder är bla:
      - PhotoTools 2.6 http://www.ononesoftware.com/products/phototools/
      - Alien Skin exposure http://www.alienskin.com/exposure/index.aspx
      - Topaz Lab http://www.topazlabs.com/photofxlab/

      Jag har en hemsida om någon är intresserad att se något mera av vad jag skapar: maanma.com

      Åter igen tack allihopa!

      Radera
  30. Men du vilken härlig tiss!! HDR känsla i bilderna som passar perfekt för temat! Toppen gillas skarpt!!

    SvaraRadera